greatmoments

Alla inlägg under september 2019

Av Jens Larsson - 12 september 2019 17:00

Eftersom vintern brukar innebära att de flesta av oss blir tröttare och mer håglösa, så har det ju också blivit allt mer populärt att resa bort till solen och värmen under den kalla och mörka tiden. Fast de flesta av oss som åker iväg vid den här tiden är ju bort i max 2 veckor. Och i takt med att allt fler får upp ögonen för klimatförändringar så är det inte riktigt lika hett att åka till Asien längre.


Om man nu ändå kan tänka sig att flyga så är Madeira en ö som jag har haft span på ett tag. Och kanske framförallt Madeiras huvudstad Funchal. 


Funchal är en modern stad med cirka 112000 invånare. Det är en av de säkraste och renaste städerna i Europa. Mixen mellan kullerstensgatorna i centrum och de moderna shoppingområden tillsammans med alla kaféer, barer, restauranger, och naturligtvis turister, gör Funchal till en intressant och spännande stad.


Jag tänker att man börjar med att vandra genom de smala gatorna och upptäcker museer och trädgårdar. Sen vill jag förstås  besöka de traditionella vinkällarna och prova det lokala köket på någon av de många restaurangerna som staden erbjuder.


Eftersom jag gillar att bo där det finns ett rikt utbud av just caféer och restauranger så känns Funchal som en bra plats att bo på om jag skulle vara borta en hel månad från Sverige.


Under vintermånaderna är det inte så himla varmt på Madeira, men det finns gott om uppvärmda pooler har jag hört. Så ett och annat bad skulle det ju också bli.


Sen skulle jag gärna utforska resten av Madeira, så att hyra en bil är ju ett måste och även om jag inte gillar att vandra, så är det ju nästan ändå ett måste på Madeira. Så en enkel vandringsled skulle jag nog också vilja ge mig på. Det finns ju också en hel del annat att se och göra på Madeira.


Kruxet är ju att det kanske inte är så lätt att få ledigt fyra veckor mitt i vintern, så det gäller ju att man har förberett sin chef långt innan man vill dra iväg sådär. Man måste ju också spara ihop lite semester så att man inte bränner allt på vintern och inte har något kvar till sommaren.


Ja, en månad i Funchal på Madeira, det ska nog bli mitt mål.


#resa #madeira #funchal


Av Jens Larsson - 10 september 2019 15:30

Visst vore väl livet mycket enklare utan pressande krav. Men, tänk om det faktiskt är så att andra människor runt omkring en inte ställer de där kraven som man tror att de gör? Och om andra människor mot all förmodan gör det, och du själv inte tycker att kraven är rimliga, vem har då rätt? Självklart är det du själv som avgör. Det värsta som finns är människor som inte bryr sig om andra människor, som pratar för högt i mobilen på spårvagnen eller som tränger sig före i en kö. Samtidigt har de här människorna en egenskap som jag vill ha, de bryr sig inte om vad andra människor tycker. Jag tror att man kan vara en god människa och samtidigt låta bli att hänga upp sig på vad alla andra tycker hela tiden. Vad tycker du? Bestäm dig för vad du vill, istället för att lyssna på vad andra vill. Det är ditt liv, ingen annans. Vad är det värsta som kan hända om du sänker dina krav på dig själv? Kanske kan någon i din omgivning kritisera dig, men vad spelar det för roll? Huvudsaken är väl att du mår bra?


#måbra #krav

Presentation

Det finns ögonblick i livet som är värda att spara. En del sparar kanske bara de riktigt stora ögonblicken, som när man gifter sig, får barn eller åker på en resa. Många glömmer kanske att det finns små ögonblick även i vardagen som är värda att spara. Gr

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards