greatmoments

Alla inlägg under augusti 2022

Av Jens Larsson - 29 augusti 2022 09:55

Om du är en av de miljontals människor som äger en iPhone, vet du att kameran kan ta fantastiska bilder. Men det finns några saker som alla kanske inte känner till som kan förbättra slutresultatet. Här kommer därför några tips som hjälper dig att ta ännu bättre bilder med din iPhone:


1. Använd tredjedelsregeln. Denna grundläggande kompositionsregel säger att en bild ska delas upp i tredjedelar, både horisontellt och vertikalt, så att det blir nio lika stora sektioner. Tanken är att placera ditt motiv i en av korsningarna eller längs någon av linjerna. Detta kommer att bidra till att skapa ett mer balanserat och intressant foto.


2. Lek med exponeringen. IPhones standardinställning är för genomsnittlig exponering, men du kan trycka på skärmen för att justera den uppåt eller nedåt. Det här är ett bra sätt att få ditt motiv att sticka ut mot en bakgrund som kan vara antingen för ljus eller för mörk.


3. Använd burst-läge för actionbilder. Detta är en av iPhone-kamerans mest förbisedda funktioner. Den är utmärkt för att ta actionbilder, oavsett om det är ditt barn som gör något eller din hund som springer runt i parken. För att använda burst-läget, håll helt enkelt ned avtryckaren på telefonen. iPhone kommer att ta en serie bilder i snabb följd. Du kan sedan välja det bästa fotot. Om du har en nyare telefon kan det hända att du måste aktivera burstläget i inställningar innan du kan använda det.


För att bli ännu mer kreativ med din fotografering, prova att använda några av de inbyggda redigeringsverktygen. För att komma åt dem, tryck på bilden du vill redigera och tryck sedan på redigera i det övre högra hörnet av skärmen. Härifrån kan du beskära ditt foto, lägga till filter eller justera färginställningarna.


#iphone #foto #fotografering

Av Jens Larsson - 24 augusti 2022 10:00

På sett och vis kan en möhippa kännas något förlegad. Men om man börjar tänka på syftet med en möhippa så är det ju faktiskt en ganska fin företeelse. Det handlar ju om att några nära vänner vill fira att deras vän ska gifta sig.


För många är det svårt att hitta tid för vänner när så mycket annat kräver vår uppmärksamhet. Speciellt vänner som inte ingår i vår vardag. Vänner som kanske har flyttat till en annan stad eller bara har försvunnit ut i pereferin av någon annan anledning.


Möhippan blir en "ursäkt" att faktiskt prioritera att ses och ha en heldag ihop, samtidigt som man fokuserar på att fira den som snart ska gifta sig. Egentligen borde man ju ha en möhippa även för de som inte ska gifta sig, utan so är nöjda med att vara själva eller i ett förhållande där de inte gifter sig med varandra.


Om vi kunde inkludera även ovanstående i begreppet möhippa så är jag helt för att man får en knuff i ryggen så att man faktiskt prioriterar sina vänner över jobb, träning, städning och allt annat som tar vår tid och energi.


#möhippa #vänner #glad #fest

Av Jens Larsson - 24 augusti 2022 09:56

När man lyssnar till debatten och vad tidningarna skriver är det lätt att dras med i att allt bara är skit och mörker. Tyvärr saknas det framtidstro, hopp, glädje och humanism i allt detta. Glöm inte att en väldig massa saker bara blir bättre och att det kommer fortsätta bli bättre om vi jobbar tillsammans och respekterar varandras olika åsikter. Om vi möter meningsmotståndare med nyfikenhet kan vi ändå enas om att vi båda förhoppningsvis vill göra världen till en bättre plats, både nu och för framtida generationer.


Läs mer om framtidstro här:

https://www.warpnews.se/warp-institute/warpmanifest-for-2020/

Av Jens Larsson - 17 augusti 2022 11:45

En god vän till mig fyller jämnt snart och jag har ingen möjlighet att komma på hans kalas då han bor långt bort och jag helt enkelt inte har tid (sorgligt nog) att vara borta en hel helg just nu. Man kan förstås fundera över mina prioriteringar, men i just det här fallet är det inte så att jag väljer bort min vän för något banalt, utan jag har mina prioriteringar väldigt klara för mig.


Hur som helst så satt jag och funderade på vad jag skulle kunna göra för att ändå fira min vän. Skulle jag skicka ett paket med diverse saker som är kopplat till vår relation? Fast, vem behöver en massa onödga småsaker i dessa tider?


Jag hamnade till slut på Skickapresent.nu och insåg att vad jag självklart borde göra, är att köpa en upplevelse till oss båda och skicka detta till min vän. På så sätt kan vi göra något roligt tillsammans, fast lite längre fram.


Eftersom vi båda älskar choklad så var valet av upplevelse inte svårt, en chokladprovning i hans hemstad om två månader.


Tänk så bra det kan ordna sig ibland!


#choklad #present #födelsedag

Presentation

Det finns ögonblick i livet som är värda att spara. En del sparar kanske bara de riktigt stora ögonblicken, som när man gifter sig, får barn eller åker på en resa. Många glömmer kanske att det finns små ögonblick även i vardagen som är värda att spara. Gr

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards