greatmoments

Alla inlägg under mars 2022

Av Jens Larsson - 11 mars 2022 08:45

Det ligger något i följande mening (osäker på vem som sa det): "Om du inte är lycklig med det du redan har, vad får dig att tro att du blir lycklig av mer?".


Självklart syfter ovanstående på att man som boende i västvärlden förmodligen har de basala behoven av mat, husrum och trygghet tillgodsedda redan.


Det ligger något intressant i att se på sitt liv på det här sätttet. Fast vi har så mycket, både i form av hälsa, kärlek och materiella ting så vill vi ofta ha mer. Dessutom tror vi att vi ska bli lyckligare just om vi adderar saker. En ny tröja, en ny bil, ett nytt köksbord eller vad det nu kan vara. I vissa fall är förstås behovet rättfärdigat, om nu vårt nuvarande köksbord är superslitet och vingligt. Men ofta vill vi köpa nytt och byta ut bara för att det känns bra en liten stund. Och visst blir man lyckligare av att köpa saker, men lyckan går väldigt fort över.


Ett sätt att träna på att uppskatta allt man redan har är att varje dag tänka på allt manhar att vara tacksam för. Ett sätta att bli påmind är att sätta webbplatsen begrateful.io som startsida i sin webbläsare. Då får man ett tips på något att vara tacksam för så fort man öppnar en ny flik.


#tacksamhet #livet

Av Jens Larsson - 10 mars 2022 14:51

 

I dessa tider när bränslepriserna drar iväg till aldrig tidigare skådade höjder, funderar jag på om det personligen är dags att ställa om. Och innan någon blir arg, vill jag bara säga att jag förstår att alla inte kan gå och köpa en elbil och sätta upp solceller på sina tak. Jag är helt med på det. Men, de som faktiskt har den möjligheten borde verkligen ta det klivet idag. För just när det är något som måste göras förr eller senare och man själv är i en position där man faktiskt har både råd och möjlighet, ja då tycker jag att man ska ta lite ansvar och göra slag i saken.


Det jag personligen funderar på är att sätta upp solceller på taket på mitt hus, installera en laddbox och köpa en elbil. Alla dessa tre saker får man dessutom bidrag för att göra just nu, så ursäkterna för att inte göra det om man har råd och bor i hus är faktiskt ganska dåliga.


Den elbil som jag har kikat mest på är Kia E-niro. Den har en räckvidd på 455 km (WLTP) vilket en iskall dag i motvind kanske betyder 380 mil. Längre än så kör jag ALDRIG utan att stanna för att gå på toa och sträcka på benen. Men där är vi ju också olika, en del sträckkör Stockholm-Göteborg. För mig är det otänkbart. Den kostar 3295 kr/mån att privatleasa vilket känns väldigt överkomligt när man tänker på vad det kostar att tanka en diselbil just nu. Jag har heller inget behov av att ha dragkrok annat för att kunna transportera cyklar.


Det fina med att ha solceller och möjlighet att ladda sin elbil hemma är ju att man i stort sätt tankar gratis. Visst kostar solcellerna att installera, men om man istället ser solceller som en investering så är avkastningen efter ränta och avbetalning ändå helt OK. Få andra saker kan ge en så trygg avkastning idag när man inte får någon ränta på sitt bankkonto.


När det gäller laddbox så tänker jag att jag vill ha en 22 kw laddbox med inbyggd jordfelsbrytare och lastbalansering. Den ska också vara "smart" i den mening att jag vill kunna ladda bilen när det är som billigast. På så sätt hjälper man ju till att balansera utbud och efterfrågan.


#elbil #laddbox #solceller

Presentation

Det finns ögonblick i livet som är värda att spara. En del sparar kanske bara de riktigt stora ögonblicken, som när man gifter sig, får barn eller åker på en resa. Många glömmer kanske att det finns små ögonblick även i vardagen som är värda att spara. Gr

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards